ΤΟΥ ΗΡΟΔΟΤΟΥ ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ
Σε αδιέξοδο έχει φτάσει η κατάσταση σε ότι αφορά στους εξοπλισμούς και στην συντήρηση των μέσων της Ε.Φ. Τα δύο σημαντικότερα εξοπλιστικά προγράμματα που διαχειρίστηκε η νέα κυβέρνηση του Προέδρου Αναστασιάδη μέσα στο 2013, άμεσα μετά την ανάληψη των καθηκόντων της ήταν η συντήρηση των επιθετικών ελικοπτέρων ρωσικής κατασκευής, MI-35, καθώς και η αγορά περιπολικών πλοίων για την εξάσκηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Δημοκρατίας αλλά και για την κάλυψη των υποχρεώσεών της εντός της ΑΟΖ, όπως αυτές πηγάζουν από τις διεθνείς συμβάσεις και δεσμεύσεις που έχει η Χώρα μας.
Παρά το γεγονός ότι η λήψη τελικών αποφάσεων αποτελεί άμεση και επιτακτική ανάγκη εντούτοις και τα δύο αυτά προγράμματα ευρίσκονται κυριολεκτικά «επί ξύλου κρεμάμενα» με δεδομένο ότι παρά τις εισηγήσεις των εμπειρογνωμόνων και των συναρμόδιων φορέων για την αναγκαιότητά τους και τις ήδη επιτευχθείσες συμφωνίες και δεσμεύσεις σε επίπεδο ΥΠΑΜ (μάλιστα, στην περίπτωση των πυραυλακάτων από το Ισραήλ, μετά από μία μακρά περίοδο σκληρών διαπραγματεύσεων, έχει υπογραφτεί ακόμη και το συμβόλαιο που διέπει την διακρατική συμφωνία προμήθειας των εν λόγω σκαφών) η Επιτροπή Άμυνας της Βουλής δεν έχει αποδεσμεύσει τα κονδύλια για την έναρξη της υλοποίησής τους.
Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι και τα δύο αυτά εξοπλιστικά προγράμματα ουσιαστικά έχουν ξεκινήσει επί προεδρίας Δημήτρη Χριστόφια, τα οποία όμως αντιμετωπίστηκαν με την ίδια ελαφρότητα και αδιαφορία που χαρακτήρισε ολόκληρη την διακυβέρνηση Χριστόφια ειδικά στα εθνικά θέματα και στα θέματα Άμυνας της Χώρας.
Τα Ρωσικά Ελικόπτερα
Είναι σαφές ότι ο ΔΗΣΥ εξέφρασε έντονες επιφυλάξεις και ουσιαστικά τη διαφωνία του ως προς την υλοποίηση του προγράμματος της συντήρησης και της αποφυγής παροπλισμού των MI-35. Αυτό όμως δεν έγινε στην βάση μίας στείρας αντιπαράθεσης και άρνησης. Αντιθέτως, έγινε στην βάση της αναμφίβολης παλαιότητας των συγκεκριμένων ελικοπτέρων, των περιορισμένων δυνατοτήτων τους καθώς και στο γεγονός ότι σε ότι αφορά στη πλειοψηφία των συστημάτων και οπλικών τους είτε έχει ήδη παρέλθει το όριο του επιχειρησιακού τους βίου, είτε αυτό θα παρέλθει το αμέσως προσεχές διάστημα.
Στα πλαίσια αυτά, ο ΔΗΣΥ αντιπρότεινε την προσφυγή σε άλλη εταιρεία που να είναι πιστοποιημένη για την εκτέλεση εργασιών συντήρησης στα συγκεκριμένα ελικόπτερα και την αποφυγή της κατασκευάστριας εταιρείας, προκειμένου να επιτευχθεί έτσι χαμηλότερο τίμημα και εξοικονόμηση κονδυλίων. Εναλλακτικά ζήτησε τον παροπλισμό των ελικοπτέρων την άμεση έναρξη έρευνας για την πώλησή τους σε άλλη χώρα, παράλληλα με την διερεύνησης της διεθνούς αγοράς για το εντοπισμό και προμήθεια άλλου μοντέρνου τύπου επιθετικού ελικοπτέρου που να καλύπτει πλήρως τις ανάγκες της Δημοκρατίας σε βάθος χρόνου, με αξιόπιστο και οικονομικότερο τρόπο. Η συντήρηση των ΜΙ-35 είναι ιδιαιτέρως απαιτητική και ακριβή με αποτέλεσμα και το κόστος χρήσης να πολύ υψηλό, που σε συνδυασμό με τις περιορισμένες επιχειρησιακές δυνατότητές τους να τα καθιστά πλέον μία ακατάλληλη λύση.
Δεν θα πρέπει βέβαια να παραγνωριστεί το γεγονός ότι στην περίπτωση της μη υλοποίησης του προγράμματος συντήρησης των Ρωσικών ελικοπτέρων και η προσφυγή στην λύση της πώλησης των υφισταμένων και απόκτησης νέου τύπου, θα έχει άμεσες επιπτώσεις στην Ε.Φ. μέχρι την πρόσκτηση του νέου τύπου. Συγκεκριμένα για μια περίοδο 2-4 χρόνια, η Ε.Φ. θα αποδυναμωθεί δραματικά στον τομέα των ιπταμένων μέσων, ενώ κατά το ίδιο χρονικό διάστημα θα απωλέσει πλήρως επιχειρησιακή κουλτούρα, την τεχνογνωσία και εμπειρία που έχει αποκτήσει μέχρι σήμερα και έτσι ολόκληρη η επένδυση που έχει γίνει σε χρόνο εκπαίδευσης, σε υλικό, ανθρωποώρες και ηθικό του ιπταμένου μας προσωπικού, θα απωλεσθεί για πάντα και θα είναι πρακτικά αδύνατο να αξιοποιηθεί εκ νέου ακόμη και μετά την ενδεχόμενη παραλαβή νέου τύπου ελικοπτέρου. Το αεροπορικό αντικείμενο και η ασφάλεια πτήσεων είναι αντικείμενα ιδιαιτέρως απαιτητικά και επιβάλλουν την αδιάλειπτη και συνεχή εκπαίδευση και συντήρηση τόσο του ιπταμένου προσωπικού όσο και του προσωπικού εδάφους.
Μία πιο ψύχραιμη εξέταση του όλου προβλήματος μας οδηγεί στο ότι ενδεχομένως η λύση θα πρέπει να είναι ένας συνδυασμός των παραπάνω. Δηλαδή η άμεση προσφυγή στην κατασκευάστρια εταιρεία για την συντήρηση ενός μέρους των ελικοπτέρων που διαθέτουμε και όχι του συνόλου, ενώ ταυτόχρονα να γίνει έρευνα για άλλο εξουσιοδοτημένο φορέα που θα δύναται να τα συντηρήσει με σαφώς χαμηλότερη τιμή ενώ παράλληλα θα διερευνηθεί και δυνατότητα πώλησης του συνόλου τους σε άλλη χώρα με το ανάλογο τίμημα για την εν συνεχεία πρόσκτηση νέου μοντέρνου τύπου επιθετικού ελικοπτέρου, με δυνατότητα νυχτερινών
επιχειρήσεων και κυρίως συμβατού με συστήματα αεροπλοΐας δυτικού τύπου.
Περιπολικά Ανοικτής Θαλάσσης
Για σειρά ετών, η απόκτηση περιπολικών σκαφών υψηλών δυνατοτήτων και μεγάλου βεληνεκούς αποτελεί προτεραιότητα για την Δημοκρατία. Η ανακάλυψη των υδρογονανθράκων στην ΑΟΖ μας, επέτεινε την συγκεκριμένη ανάγκη ακόμη περισσότερο και την κατέστησε άμεση και επιτακτική. Δεν υπάρχει άλλη νησιωτική Χώρα στο παγκόσμιο, που να μην διαθέτει έστω και τα στοιχειώδη θαλάσσια μέσα για την επιτήρηση, προστασία, έρευνα/διάσωση και ενδεχομένως επέμβαση στο θαλάσσιο χώρο της ευθύνης της. Η αδυναμία αυτή είναι αποκλειστικό και θλιβερό προνόμιο μόνον της Χώρας μας.
Μετά από ενδελεχή και εις βάθος μελέτη της κατάστασης, όπως επιβάλλουν τα νέα δεδομένα που προέκυψαν με την ανακάλυψη και αξιοποίηση των υδρογονανθράκων από κοινού με το Ισραήλ, αλλά και σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που προκύπτουν από τους διεθνείς κανόνες και συμμαχίες που μετέχει η Χώρα μας, καθορίστηκαν από όλους τους συναρμόδιους φορείς (ΥΠΑΜ, Υπ. Δικαιοσύνης, Υπ. Συγκοινωνιών, Τμ. Ναυτιλίας, ΚΥΠ, Κέντρου Συντονισμού Έρευνας – Διάσωσης/ΚΣΕΔ κ.ο.κ), οι επιχειρησιακές απαιτήσεις και προδιαγραφές για τα περιπολικά σκάφη ανοικτής θαλάσσης (OPV: Off-Shore Patrol Vessels).
Μετά από μία μακρά και σκληρή διαπραγμάτευση με την Κυβέρνηση του Ισραήλ, επιτεύχθηκε μία συμφωνία με προνομιακό τίμημα και όρους, που προβλέπει την προμήθεια δύο μοντέρνων OPVs τύπου SAAR 4.5, combat proven (όμοια με αυτά που χρησιμοποιεί το Ναυτικό του Ισραήλ) τα οποία θα φέρουν πλήθος αισθητήρων, ηλεκτρονικών συστημάτων και πυροβόλων, που θα καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες της Δημοκρατίας τα οποία θα κατασκευαστούν κατά τέτοιο τρόπο ώστε να διαθέτουν αναμονές και πρόνοιες για την ταχεία και εύκολη αναβάθμιση των όπλων τους (εγκατάσταση κατευθυνομένων βλημάτων) οποτεδήποτε αυτό κριθεί ως απαραίτητο. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα πλαίσια της συμφωνίας αυτής, έχουν ήδη εξασφαλιστεί και συμφωνηθεί τόσο οι άδειες εξαγωγής όσο και το κόστος των επιπλέον οπλικών συστημάτων για την εγκατάστασή τους στα σκάφη οποτεδήποτε αυτό απαιτηθεί από την Κυπριακή πλευρά. Στο δε τίμημα των 100 εκ. ευρώ, πλέον της τεχνικής και επιχειρησιακής εκπαίδευσης που θα παρασχεθεί, περιλαμβάνεται τόσο η συντήρηση και υποστήριξη των σκαφών στα ναυπηγεία του ναυτικού του Ισραήλ, για χρονικό διάστημα 13 ετών, όσο και η παροχή σημαντικού αριθμού πυροβόλων όπλων τελευταίας τεχνολογίας για τις ειδικές δυνάμεις , αλλά και δύο πυραυλικά συστήματα μικρού βεληνεκούς για εγκατάσταση σε δύο από τα υφιστάμενα μικρά περιπολικά σκάφη της Διοίκησης του Ναυτικού.
Η διακρατική αυτή συμφωνία, αποτελεί ένα περαιτέρω βήμα στο ήδη συμφωνηθέν μνημόνιο συναντίληψης και συνεργασίας που έχει υπογραφεί με την Κυβέρνηση του Ισραήλ για θέματα άμυνας και ασφαλείας στην περιοχή μας, η υλοποίηση του οποίου αποτελεί τεράστια αναβάθμιση τόσο της Διοίκησης του Ναυτικού, όσο και γενικότερα της Χώρας μας στον τομέα άμυνας και ασφάλειας αλλά και της διεθνούς παρουσίας και προβολής της.
Είναι αλήθεια ότι τα δύο αυτά πλοία δεν δύνανται να αντιμετωπίσουν τον πανίσχυρο Τουρκικό στόλο και επί της ουσίας, δεν είναι και ο σκοπός τους αυτός. Ο κυριότερος σκοπός είναι η επιτήρηση και η δυνατότητα επέμβασης στο θαλάσσιο χώρο ευθύνης της Κύπρου. Είναι η επιτήρηση, αστυνόμευση και προστασία των υδρογονανθρακικών οικοπέδων. Είναι η εκτέλεση επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης που αποτελεί κορυφαία απαίτηση για κάθε κυρίαρχο κράτος εντός του χώρου ευθύνης του, καθώς σε περίπτωση ναυτικού ή αεροπορικού ατυχήματος, η εκτέλεση έρευνας και διάσωσης από μέσα χωρών άλλης σημαίας ουσιαστικά αποτελεί αμφισβήτηση της εθνικής κυριαρχίας. Είναι η παρουσία, η επίδειξη της Σημαίας και η αντιμετώπιση κάθε ενέργειας δημιουργίας κατεστημένου (Status Quo) και αμφισβήτησης της κυριαρχίας στη θαλάσσια. Είναι ο έλεγχος και η αστυνόμευση των θαλασσίων συνόρων μας για τον περιορισμό και εξάλειψη της λαθρομετανάστευσης και διακίνησης απαγορευμένων προϊόντων και ναρκωτικών (που σε ετήσια βάση επιβαρύνουν το κρατικό προϋπολογισμό σε δυσθεώρητα ύψη). Είναι η παροχή υπηρεσιών επιτήρησης και καταγραφής της θαλάσσιας κυκλοφορίας τόσο στην Ε.Ε. όσο και σε άλλους διεθνείς οργανισμούς και η αποκομιδή εσόδων για την Δημοκρατία. Είναι τέλος η ισότιμη και ουσιαστική συμμετοχή σε διεθνείς συμμαχίες (πχ Συνεταιρισμός για την Ειρήνη/ PFP) και ειρηνευτικές αποστολές και τα οφέλη που προκύπτουν από αυτή τόσο σε εθνικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο.
Σε δεύτερο επίπεδο και με βάση τις εκπονηθείσες μελέτες και σχεδιασμό για τα επόμενα 10-20 χρόνια και όποτε επιτρέψει η οικονομική συγκυρία, τα δύο σκάφη αυτά αποτελούν την αρχή της ανάπτυξης μίας ταχείας, ευέλικτης αλλά υπολογίσιμης ναυτικής δύναμης με την προσθήκη και άλλων σκαφών.
Το αδιέξοδο
Σε αυτό το τόσο ρευστό γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, με την Τουρκία να αντιμετωπίζει τεράστια εσωτερικά προβλήματα, την αστάθεια που δημιουργεί η κατάσταση στην Συρία και το Ιράν, την ένταση που προκαλεί η διαδικασία διαπραγμάτευσης για το εθνικό μας πρόβλημα και με δεδομένη την τραγική οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η Ελλάδα και όπως αυτή έχει επηρεάσει και τις ένοπλες δυνάμεις της, οι μοναδικές συμμαχίες στις οποίες μπορεί να προσβλέπει η Δημοκρατία, είναι αυτές με την Ρωσία και το Ισραήλ.
Η συγκυρία απαιτεί την ανάπτυξη νέων συμμαχιών και την διαφύλαξη των υφισταμένων ως «κόρην οφθαλμού», παράλληλα με την με κάθε τρόπο ενίσχυση της ασφάλειας και άμυνας και διατήρηση της ακεραιότητας της Δημοκρατίας. Γι’ αυτό θα πρέπει τα θέματα που άπτονται της εθνικής ασφάλειας αλλά και των διμερών σχέσεων με τους φυσικούς μας συμμάχους, να αντιμετωπίζονται με σοβαρότητα και υπευθυνότητα απαλλαγμένα από κάθε έννοια λαϊκισμού και μικροπολιτικής.
Εν προκειμένω και κατόπιν των ενεργειών της Κυβέρνησης και των αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου, έχουμε δεσμευτεί σε μία κατ’ αρχάς συμφωνία με τους Ρώσους (και οι οποίοι για την έναρξη της υλοποίησής της, έχουν ήδη καταθέσει και την αναλογούσα εγγυητική επιστολή) για την συντήρηση των επιθετικών ελικοπτέρων ΜΙ-35, και μετά από μία μακρά και εξαντλητική διαπραγμάτευση έχουμε έλθει σε διακρατική συμφωνία στα πλαίσια της συνεκμετάλλευσης των υδρογονανθράκων και της ευρύτερης συμφωνίας για την άμυνα και ασφάλεια στην περιοχή, με την Κυβέρνηση του Ισραήλ για την απόκτηση δύο περιπολικών Σκαφών Ανοικτής Θαλάσσης, για την οποία μάλιστα υπάρχει και υπογεγραμμένο συμβόλαιο.
Και ενώ έχουν πλέον συμβεί όλα αυτά, με μία εκδήλωση απόλυτου λαϊκισμού και μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων, κάποιοι θυμήθηκαν τώρα την δυσμενή οικονομική κατάσταση και κάποιοι στο βωμό των πρόσκαιρων πολιτικών ωφελημάτων και της ανόητης πολιτικής τους στα εθνικά θέματα, συναινούν για το ένα πρόγραμμα εφόσον η άλλη πλευρά συναινέσει στο άλλο! Εστιάζοντας στο δένδρο αδυνατούν να αντιληφθούν τι θα συμβεί τελικά σε ολόκληρο το δάσος. Δεν θα ισχυριστεί κανείς ότι η οικονομική συγκυρία είναι η πιο κατάλληλη για τέτοιου είδους επενδύσεις στην ασφάλεια της Χώρας. Δεν θα πρέπει όμως και κανείς να παραβλέψει το γεγονός ότι έχουν ληφθεί όλες οι πρόνοιες για την υλοποίηση των συγκεκριμένων προγραμμάτων και τα κονδύλια είναι ήδη εγκεκριμένα στους προϋπολογισμούς, ώστε να μην υπάρχει η παραμικρή επιπλέον επιβάρυνση και κυρίως να αναλογιστεί τις συνέπειες για την αξιοπιστία μας και τις εξωτερικές μας σχέσεις στην περίπτωση που ελαφρά τη καρδία και επιπόλαια δεν τηρήσουμε τα συμφωνηθέντα με τους μοναδικούς συμμάχους που έχουν απομείνει και στους οποίους μπορούμε ενδεχομένως να προσβλέπουμε όταν και εάν αυτό απαιτηθεί.
Δεν θα έχουμε ποτέ αξιόπιστους συμμάχους και φίλους, όταν εμείς οι ίδιοι δεν είμαστε αξιόπιστοι και σοβαροί απέναντί τους και το έχουμε πληρώσει πολλές φορές αυτό στο παρελθόν..
http://www.maxhnews.com
Σε αδιέξοδο έχει φτάσει η κατάσταση σε ότι αφορά στους εξοπλισμούς και στην συντήρηση των μέσων της Ε.Φ. Τα δύο σημαντικότερα εξοπλιστικά προγράμματα που διαχειρίστηκε η νέα κυβέρνηση του Προέδρου Αναστασιάδη μέσα στο 2013, άμεσα μετά την ανάληψη των καθηκόντων της ήταν η συντήρηση των επιθετικών ελικοπτέρων ρωσικής κατασκευής, MI-35, καθώς και η αγορά περιπολικών πλοίων για την εξάσκηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Δημοκρατίας αλλά και για την κάλυψη των υποχρεώσεών της εντός της ΑΟΖ, όπως αυτές πηγάζουν από τις διεθνείς συμβάσεις και δεσμεύσεις που έχει η Χώρα μας.
Παρά το γεγονός ότι η λήψη τελικών αποφάσεων αποτελεί άμεση και επιτακτική ανάγκη εντούτοις και τα δύο αυτά προγράμματα ευρίσκονται κυριολεκτικά «επί ξύλου κρεμάμενα» με δεδομένο ότι παρά τις εισηγήσεις των εμπειρογνωμόνων και των συναρμόδιων φορέων για την αναγκαιότητά τους και τις ήδη επιτευχθείσες συμφωνίες και δεσμεύσεις σε επίπεδο ΥΠΑΜ (μάλιστα, στην περίπτωση των πυραυλακάτων από το Ισραήλ, μετά από μία μακρά περίοδο σκληρών διαπραγματεύσεων, έχει υπογραφτεί ακόμη και το συμβόλαιο που διέπει την διακρατική συμφωνία προμήθειας των εν λόγω σκαφών) η Επιτροπή Άμυνας της Βουλής δεν έχει αποδεσμεύσει τα κονδύλια για την έναρξη της υλοποίησής τους.
Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι και τα δύο αυτά εξοπλιστικά προγράμματα ουσιαστικά έχουν ξεκινήσει επί προεδρίας Δημήτρη Χριστόφια, τα οποία όμως αντιμετωπίστηκαν με την ίδια ελαφρότητα και αδιαφορία που χαρακτήρισε ολόκληρη την διακυβέρνηση Χριστόφια ειδικά στα εθνικά θέματα και στα θέματα Άμυνας της Χώρας.
Τα Ρωσικά Ελικόπτερα
Είναι σαφές ότι ο ΔΗΣΥ εξέφρασε έντονες επιφυλάξεις και ουσιαστικά τη διαφωνία του ως προς την υλοποίηση του προγράμματος της συντήρησης και της αποφυγής παροπλισμού των MI-35. Αυτό όμως δεν έγινε στην βάση μίας στείρας αντιπαράθεσης και άρνησης. Αντιθέτως, έγινε στην βάση της αναμφίβολης παλαιότητας των συγκεκριμένων ελικοπτέρων, των περιορισμένων δυνατοτήτων τους καθώς και στο γεγονός ότι σε ότι αφορά στη πλειοψηφία των συστημάτων και οπλικών τους είτε έχει ήδη παρέλθει το όριο του επιχειρησιακού τους βίου, είτε αυτό θα παρέλθει το αμέσως προσεχές διάστημα.
Στα πλαίσια αυτά, ο ΔΗΣΥ αντιπρότεινε την προσφυγή σε άλλη εταιρεία που να είναι πιστοποιημένη για την εκτέλεση εργασιών συντήρησης στα συγκεκριμένα ελικόπτερα και την αποφυγή της κατασκευάστριας εταιρείας, προκειμένου να επιτευχθεί έτσι χαμηλότερο τίμημα και εξοικονόμηση κονδυλίων. Εναλλακτικά ζήτησε τον παροπλισμό των ελικοπτέρων την άμεση έναρξη έρευνας για την πώλησή τους σε άλλη χώρα, παράλληλα με την διερεύνησης της διεθνούς αγοράς για το εντοπισμό και προμήθεια άλλου μοντέρνου τύπου επιθετικού ελικοπτέρου που να καλύπτει πλήρως τις ανάγκες της Δημοκρατίας σε βάθος χρόνου, με αξιόπιστο και οικονομικότερο τρόπο. Η συντήρηση των ΜΙ-35 είναι ιδιαιτέρως απαιτητική και ακριβή με αποτέλεσμα και το κόστος χρήσης να πολύ υψηλό, που σε συνδυασμό με τις περιορισμένες επιχειρησιακές δυνατότητές τους να τα καθιστά πλέον μία ακατάλληλη λύση.
Δεν θα πρέπει βέβαια να παραγνωριστεί το γεγονός ότι στην περίπτωση της μη υλοποίησης του προγράμματος συντήρησης των Ρωσικών ελικοπτέρων και η προσφυγή στην λύση της πώλησης των υφισταμένων και απόκτησης νέου τύπου, θα έχει άμεσες επιπτώσεις στην Ε.Φ. μέχρι την πρόσκτηση του νέου τύπου. Συγκεκριμένα για μια περίοδο 2-4 χρόνια, η Ε.Φ. θα αποδυναμωθεί δραματικά στον τομέα των ιπταμένων μέσων, ενώ κατά το ίδιο χρονικό διάστημα θα απωλέσει πλήρως επιχειρησιακή κουλτούρα, την τεχνογνωσία και εμπειρία που έχει αποκτήσει μέχρι σήμερα και έτσι ολόκληρη η επένδυση που έχει γίνει σε χρόνο εκπαίδευσης, σε υλικό, ανθρωποώρες και ηθικό του ιπταμένου μας προσωπικού, θα απωλεσθεί για πάντα και θα είναι πρακτικά αδύνατο να αξιοποιηθεί εκ νέου ακόμη και μετά την ενδεχόμενη παραλαβή νέου τύπου ελικοπτέρου. Το αεροπορικό αντικείμενο και η ασφάλεια πτήσεων είναι αντικείμενα ιδιαιτέρως απαιτητικά και επιβάλλουν την αδιάλειπτη και συνεχή εκπαίδευση και συντήρηση τόσο του ιπταμένου προσωπικού όσο και του προσωπικού εδάφους.
Μία πιο ψύχραιμη εξέταση του όλου προβλήματος μας οδηγεί στο ότι ενδεχομένως η λύση θα πρέπει να είναι ένας συνδυασμός των παραπάνω. Δηλαδή η άμεση προσφυγή στην κατασκευάστρια εταιρεία για την συντήρηση ενός μέρους των ελικοπτέρων που διαθέτουμε και όχι του συνόλου, ενώ ταυτόχρονα να γίνει έρευνα για άλλο εξουσιοδοτημένο φορέα που θα δύναται να τα συντηρήσει με σαφώς χαμηλότερη τιμή ενώ παράλληλα θα διερευνηθεί και δυνατότητα πώλησης του συνόλου τους σε άλλη χώρα με το ανάλογο τίμημα για την εν συνεχεία πρόσκτηση νέου μοντέρνου τύπου επιθετικού ελικοπτέρου, με δυνατότητα νυχτερινών
επιχειρήσεων και κυρίως συμβατού με συστήματα αεροπλοΐας δυτικού τύπου.
Περιπολικά Ανοικτής Θαλάσσης
Για σειρά ετών, η απόκτηση περιπολικών σκαφών υψηλών δυνατοτήτων και μεγάλου βεληνεκούς αποτελεί προτεραιότητα για την Δημοκρατία. Η ανακάλυψη των υδρογονανθράκων στην ΑΟΖ μας, επέτεινε την συγκεκριμένη ανάγκη ακόμη περισσότερο και την κατέστησε άμεση και επιτακτική. Δεν υπάρχει άλλη νησιωτική Χώρα στο παγκόσμιο, που να μην διαθέτει έστω και τα στοιχειώδη θαλάσσια μέσα για την επιτήρηση, προστασία, έρευνα/διάσωση και ενδεχομένως επέμβαση στο θαλάσσιο χώρο της ευθύνης της. Η αδυναμία αυτή είναι αποκλειστικό και θλιβερό προνόμιο μόνον της Χώρας μας.
Μετά από ενδελεχή και εις βάθος μελέτη της κατάστασης, όπως επιβάλλουν τα νέα δεδομένα που προέκυψαν με την ανακάλυψη και αξιοποίηση των υδρογονανθράκων από κοινού με το Ισραήλ, αλλά και σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που προκύπτουν από τους διεθνείς κανόνες και συμμαχίες που μετέχει η Χώρα μας, καθορίστηκαν από όλους τους συναρμόδιους φορείς (ΥΠΑΜ, Υπ. Δικαιοσύνης, Υπ. Συγκοινωνιών, Τμ. Ναυτιλίας, ΚΥΠ, Κέντρου Συντονισμού Έρευνας – Διάσωσης/ΚΣΕΔ κ.ο.κ), οι επιχειρησιακές απαιτήσεις και προδιαγραφές για τα περιπολικά σκάφη ανοικτής θαλάσσης (OPV: Off-Shore Patrol Vessels).
Μετά από μία μακρά και σκληρή διαπραγμάτευση με την Κυβέρνηση του Ισραήλ, επιτεύχθηκε μία συμφωνία με προνομιακό τίμημα και όρους, που προβλέπει την προμήθεια δύο μοντέρνων OPVs τύπου SAAR 4.5, combat proven (όμοια με αυτά που χρησιμοποιεί το Ναυτικό του Ισραήλ) τα οποία θα φέρουν πλήθος αισθητήρων, ηλεκτρονικών συστημάτων και πυροβόλων, που θα καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες της Δημοκρατίας τα οποία θα κατασκευαστούν κατά τέτοιο τρόπο ώστε να διαθέτουν αναμονές και πρόνοιες για την ταχεία και εύκολη αναβάθμιση των όπλων τους (εγκατάσταση κατευθυνομένων βλημάτων) οποτεδήποτε αυτό κριθεί ως απαραίτητο. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα πλαίσια της συμφωνίας αυτής, έχουν ήδη εξασφαλιστεί και συμφωνηθεί τόσο οι άδειες εξαγωγής όσο και το κόστος των επιπλέον οπλικών συστημάτων για την εγκατάστασή τους στα σκάφη οποτεδήποτε αυτό απαιτηθεί από την Κυπριακή πλευρά. Στο δε τίμημα των 100 εκ. ευρώ, πλέον της τεχνικής και επιχειρησιακής εκπαίδευσης που θα παρασχεθεί, περιλαμβάνεται τόσο η συντήρηση και υποστήριξη των σκαφών στα ναυπηγεία του ναυτικού του Ισραήλ, για χρονικό διάστημα 13 ετών, όσο και η παροχή σημαντικού αριθμού πυροβόλων όπλων τελευταίας τεχνολογίας για τις ειδικές δυνάμεις , αλλά και δύο πυραυλικά συστήματα μικρού βεληνεκούς για εγκατάσταση σε δύο από τα υφιστάμενα μικρά περιπολικά σκάφη της Διοίκησης του Ναυτικού.
Η διακρατική αυτή συμφωνία, αποτελεί ένα περαιτέρω βήμα στο ήδη συμφωνηθέν μνημόνιο συναντίληψης και συνεργασίας που έχει υπογραφεί με την Κυβέρνηση του Ισραήλ για θέματα άμυνας και ασφαλείας στην περιοχή μας, η υλοποίηση του οποίου αποτελεί τεράστια αναβάθμιση τόσο της Διοίκησης του Ναυτικού, όσο και γενικότερα της Χώρας μας στον τομέα άμυνας και ασφάλειας αλλά και της διεθνούς παρουσίας και προβολής της.
Είναι αλήθεια ότι τα δύο αυτά πλοία δεν δύνανται να αντιμετωπίσουν τον πανίσχυρο Τουρκικό στόλο και επί της ουσίας, δεν είναι και ο σκοπός τους αυτός. Ο κυριότερος σκοπός είναι η επιτήρηση και η δυνατότητα επέμβασης στο θαλάσσιο χώρο ευθύνης της Κύπρου. Είναι η επιτήρηση, αστυνόμευση και προστασία των υδρογονανθρακικών οικοπέδων. Είναι η εκτέλεση επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης που αποτελεί κορυφαία απαίτηση για κάθε κυρίαρχο κράτος εντός του χώρου ευθύνης του, καθώς σε περίπτωση ναυτικού ή αεροπορικού ατυχήματος, η εκτέλεση έρευνας και διάσωσης από μέσα χωρών άλλης σημαίας ουσιαστικά αποτελεί αμφισβήτηση της εθνικής κυριαρχίας. Είναι η παρουσία, η επίδειξη της Σημαίας και η αντιμετώπιση κάθε ενέργειας δημιουργίας κατεστημένου (Status Quo) και αμφισβήτησης της κυριαρχίας στη θαλάσσια. Είναι ο έλεγχος και η αστυνόμευση των θαλασσίων συνόρων μας για τον περιορισμό και εξάλειψη της λαθρομετανάστευσης και διακίνησης απαγορευμένων προϊόντων και ναρκωτικών (που σε ετήσια βάση επιβαρύνουν το κρατικό προϋπολογισμό σε δυσθεώρητα ύψη). Είναι η παροχή υπηρεσιών επιτήρησης και καταγραφής της θαλάσσιας κυκλοφορίας τόσο στην Ε.Ε. όσο και σε άλλους διεθνείς οργανισμούς και η αποκομιδή εσόδων για την Δημοκρατία. Είναι τέλος η ισότιμη και ουσιαστική συμμετοχή σε διεθνείς συμμαχίες (πχ Συνεταιρισμός για την Ειρήνη/ PFP) και ειρηνευτικές αποστολές και τα οφέλη που προκύπτουν από αυτή τόσο σε εθνικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο.
Σε δεύτερο επίπεδο και με βάση τις εκπονηθείσες μελέτες και σχεδιασμό για τα επόμενα 10-20 χρόνια και όποτε επιτρέψει η οικονομική συγκυρία, τα δύο σκάφη αυτά αποτελούν την αρχή της ανάπτυξης μίας ταχείας, ευέλικτης αλλά υπολογίσιμης ναυτικής δύναμης με την προσθήκη και άλλων σκαφών.
Το αδιέξοδο
Σε αυτό το τόσο ρευστό γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, με την Τουρκία να αντιμετωπίζει τεράστια εσωτερικά προβλήματα, την αστάθεια που δημιουργεί η κατάσταση στην Συρία και το Ιράν, την ένταση που προκαλεί η διαδικασία διαπραγμάτευσης για το εθνικό μας πρόβλημα και με δεδομένη την τραγική οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η Ελλάδα και όπως αυτή έχει επηρεάσει και τις ένοπλες δυνάμεις της, οι μοναδικές συμμαχίες στις οποίες μπορεί να προσβλέπει η Δημοκρατία, είναι αυτές με την Ρωσία και το Ισραήλ.
Η συγκυρία απαιτεί την ανάπτυξη νέων συμμαχιών και την διαφύλαξη των υφισταμένων ως «κόρην οφθαλμού», παράλληλα με την με κάθε τρόπο ενίσχυση της ασφάλειας και άμυνας και διατήρηση της ακεραιότητας της Δημοκρατίας. Γι’ αυτό θα πρέπει τα θέματα που άπτονται της εθνικής ασφάλειας αλλά και των διμερών σχέσεων με τους φυσικούς μας συμμάχους, να αντιμετωπίζονται με σοβαρότητα και υπευθυνότητα απαλλαγμένα από κάθε έννοια λαϊκισμού και μικροπολιτικής.
Εν προκειμένω και κατόπιν των ενεργειών της Κυβέρνησης και των αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου, έχουμε δεσμευτεί σε μία κατ’ αρχάς συμφωνία με τους Ρώσους (και οι οποίοι για την έναρξη της υλοποίησής της, έχουν ήδη καταθέσει και την αναλογούσα εγγυητική επιστολή) για την συντήρηση των επιθετικών ελικοπτέρων ΜΙ-35, και μετά από μία μακρά και εξαντλητική διαπραγμάτευση έχουμε έλθει σε διακρατική συμφωνία στα πλαίσια της συνεκμετάλλευσης των υδρογονανθράκων και της ευρύτερης συμφωνίας για την άμυνα και ασφάλεια στην περιοχή, με την Κυβέρνηση του Ισραήλ για την απόκτηση δύο περιπολικών Σκαφών Ανοικτής Θαλάσσης, για την οποία μάλιστα υπάρχει και υπογεγραμμένο συμβόλαιο.
Και ενώ έχουν πλέον συμβεί όλα αυτά, με μία εκδήλωση απόλυτου λαϊκισμού και μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων, κάποιοι θυμήθηκαν τώρα την δυσμενή οικονομική κατάσταση και κάποιοι στο βωμό των πρόσκαιρων πολιτικών ωφελημάτων και της ανόητης πολιτικής τους στα εθνικά θέματα, συναινούν για το ένα πρόγραμμα εφόσον η άλλη πλευρά συναινέσει στο άλλο! Εστιάζοντας στο δένδρο αδυνατούν να αντιληφθούν τι θα συμβεί τελικά σε ολόκληρο το δάσος. Δεν θα ισχυριστεί κανείς ότι η οικονομική συγκυρία είναι η πιο κατάλληλη για τέτοιου είδους επενδύσεις στην ασφάλεια της Χώρας. Δεν θα πρέπει όμως και κανείς να παραβλέψει το γεγονός ότι έχουν ληφθεί όλες οι πρόνοιες για την υλοποίηση των συγκεκριμένων προγραμμάτων και τα κονδύλια είναι ήδη εγκεκριμένα στους προϋπολογισμούς, ώστε να μην υπάρχει η παραμικρή επιπλέον επιβάρυνση και κυρίως να αναλογιστεί τις συνέπειες για την αξιοπιστία μας και τις εξωτερικές μας σχέσεις στην περίπτωση που ελαφρά τη καρδία και επιπόλαια δεν τηρήσουμε τα συμφωνηθέντα με τους μοναδικούς συμμάχους που έχουν απομείνει και στους οποίους μπορούμε ενδεχομένως να προσβλέπουμε όταν και εάν αυτό απαιτηθεί.
Δεν θα έχουμε ποτέ αξιόπιστους συμμάχους και φίλους, όταν εμείς οι ίδιοι δεν είμαστε αξιόπιστοι και σοβαροί απέναντί τους και το έχουμε πληρώσει πολλές φορές αυτό στο παρελθόν..
http://www.maxhnews.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου